nr-logo

Strategisk kunskap om företagskommunikation

App ger snabb guide till telefonifunktioner

Hur var det nu man gjorde för att koppla upp ett konferenssamtal? Att inte komma ihåg hur en funktion i företagets växel fungerar har hänt de flesta av oss. I mobilappen Ubifon ska manualer och snabbguider för telefoni kunna samlas för att alltid vara lätt åtkomliga.

Innehållet i appen anpassas efter de kommunikationstjänster och produkter som företaget använder.

Innehållet i appen anpassas efter de kommunikationstjänster och produkter som företaget använder.

Telefoni- och it-konsulterna Ubicon har skapat en tjänst de kallar Ubifon som ska hjälpa vanliga telefonianvändare att få ut så mycket nytta som möjligt av den kommunikationslösning de använder. I appen som hör till tjänsten ska användaren hitta guider och information kring de viktigaste funktionerna i den telefoniplattform de använder oavsett om den är kundplacerad eller köps som tjänst.

– Tanken är att leverantören ska kunna baka in Ubifon som en del av telefoniaffären med kunden. Tillsammans med leverantören och kunden sätter vi oss ner och kommer fram till vilken information som ska finnas i appen. Fokus ska vara på de viktigaste och bästa funktionerna som gör det enklare att serva kundens kunder, säger Ubicons vd Ulf B. K. Hansson.

Förutom manualer och guider kan appen också laddas med annan information, till exempel företagets telefonipolicy.

– Ofta är det alldeles för stort fokus på ekonomi och teknik i kommunikationsupphandlingar och för litet fokus på utbildning. Nästan alltid missar man också den stora massan användare och koncentrerar sig på de avancerade användarna. Med Ubifon kan företag nå ut till ett stort antal användare och informationen finns tillgänglig när användarna behöver den direkt i telefonen, säger Ulf B. K. Hansson.

Etiketter:, ,

Kommentarer

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Det räcker inte med låga priser, Tele2 tror att kvaliteten på tjänsterna blir allt viktigare framöver.
Det räcker inte med låga priser, Tele2 tror att kvaliteten på tjänsterna blir allt viktigare framöver.

Även Tele2 satsar på bättre kundupplevelse

[Uppdaterad] Knappt hann Telia berätta att de med Ericssons hjälp ska jobba för en förbättrad kundupplevelse innan Tele2 tar motsvarande steg med Nokia Solutions and Networks.

Cygate tar över Telias pbx-verksamhet

I slutet av förra året bestämde sig Telia för att knyta dotterbolaget Cygate närmare till sig. Nästa steg är att flytta hela den egna verksamheten med kundplacerade växlar till Cygate som därmed växer kraftigt.

Microsofts tjänster för voip och e-post samsas nu under samma tak.
Microsofts tjänster för voip och e-post samsas nu under samma tak.

Nu kan du Skypa från Outlook.com

Även vi svenska användare kan nu ringa med Skype direkt inifrån Microsofts e-posttjänst Outlook.com.

Berec samlades i Stockholm

För första gången sedan Göran Marby blev ordförande i Berec vid årsskiftet så samlades representanter för hela samarbetsorganet i Stockholm för att diskutera aktuella projekt.

”Kunderna måste också ta ansvar”

I veckan hade Telia en längre driftstörning som drabbade samhällsviktiga funktioner. PTS har fått in en första rapport från Telia, men pekar också på att köparna har ett stort ansvar vid upphandling.
– Har man höga krav på tillgänglighet måste köparen ta höjd för att alla operatörer kan drabbas av problem, säger Staffan Lindmark, på PTS.